***Při výběru lásky opatrný buď, né podle krásy, ale podle srdce suď***

Čachtická paní - Alžběta Báthoryová

7. dubna 2006 v 20:09 |  Čachtická paní
Alžběta Báthoryová je považována za největší ženskou vražedkyni v dějinách lidstva. Řada autorů a badatelů ji připisuje až 3000 případů vražd. Zřejmě ne zcela duševně zdravá Alžběta se podle pověstí koupala v krvi mladých dívek, aby omladila své tělo a duši.
Alžběta byla nechtěné dítě a v pouhých 15-ti letech se provdala se provdala za hraběte Ference Nádasdyho který byl rovněž významnou uherskou osobností s rozsáhlým majetkem a velkým politickým vlivem a také porodila své 1. dítě. Na poměry tehdejší doby byla Alžběta velmi vzdělaná. Po smrti manžela v roce 1604 se hraběnka natrvalo usadila v Čachticích. K hradu patřil i zámek a sedmnáct obcí v okolí Nitry. O významu a zámožnosti obou rodů svědčí skutečnost, že svatba trvala několik týdnů za účasti 4.500 osob.
Na ukrutnosti páchané hraběnkou přišel Jiří Thurzó. Navečer, zcela nečekaně vrhl platin s vojskem na zámek a v podzemních prostorách s nesnesitelným mrtvolným zápachem údajně našel umučenou mrtvou dívku. V dalších místnostech našel ještě dvě další zmučené, ale naštěstí žijící ženy. Hraběnka byla proto ihned uvězněna v podzemí hradu. Všichni obvinění se snažili co nejvíce snížit svůj podíl na zločinech a vinu svalovali na nezúčastněnou hraběnku. Tělesně postižený a navíc slaboduchý Ján Ujáry přiznal, že pět žen pochoval v jedné jámě, dvě na zahradě a dvě, které zabila Dorota Szentésová na hřbitově. Jedna svědkyně jménem Zuza před soudem uvedla, že ji jistý Jakub Szilvási řekl, že našel v hraběnčině truhlici seznam se jmény 610 dívek a že "tohle číslo čachtická paní vlastnoručně zapsala". Alžbětu odsoudili pouze k domácímu vězení. Nakonec v osamocení 28. srpna 1614 ve věku 54 let zemřela. Pochována byla v čachtickém kostele. Po její smrti se vyskytly spekulace, že byla otrávena.
Někteří se domnívali a domnívají, že to vše je jen vymyšlená historka, proto, aby se Alžbětini příbuzní dostali k jejímu majetku.
Jako nesmyslná byla prokázána legenda o tom, že se baronka koupala v krvi zavražděných dívek. Stejně tak byla prokázána neexistence smrtící panny, kterou měla Alžběta údajně používat. Thurzó i jeho vojáci žádnou takovou pannu nenašli. Navíc se legendy o panně objevily až po více než sto letech po její smrti.
Alžběta Báthoryová - detail obrazu Alžběta Báthoryová
pravy obrazek Palatinův zámek v Bytči - místo soudu
Ruiny čachtického hradu Ruiny čachtického hradu
erb rodu Báthoryů
Čachtický hrad
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (133)
Zobrazit starší komentáře

101 Nikol 1 Nikol 1 | 3. března 2008 v 19:11 | Reagovat

No sice jsem necetla tu knihu a je mi jedno jestli zabila 650 lidi nebo 3000 to je mi fakt u zadniho vejfuku taky si myslim ze Pavlina si hrala chvili jako kdybi to byla Cachticka pani v minulem zivote ci co.......Nechci si tu hrat na chytrou rikam svuj nazor a Ewa tak jen chtela rict ze tam mas chybu a chtela ti pomoct bohuzel historie a jeste tak davna nemuze byt objasnitelna :) kazdy ma jine informace at uz od Babek, drbnach,novin az po vedce je to preci jedno ne informace nam staci tak jak sou podany tim kdo je napsal a nejsou tu od hadani :) Nerikam ze Pavlina nebo nekdo je tu svihly nebo tak ale mluvit tu sproste take neni to nejlepsi ja si myslim ze by si kazdy mel napocitat do 10 a pak az psat a ne hned reagovat tot vse ale jak rikam je mi to u zadniho vejfuku jinak super blog.......papa a preji vam  spousta informaci do zivota:)

102 jana jana | 25. března 2008 v 18:14 | Reagovat

hádáte se tady úplně zbytečně, stejně to autorka blogu okopírovala odněkud a navíc s chybama takže :)

103 mija mija | 31. března 2008 v 19:20 | Reagovat

páni,precetli ste si ty vzkazy po sobe.Rvete tady na sebe jako blbi mareny.Hele tady se nemate hadat.Místo prdeli pouziojte mozky!

104 alzbeta bathory alzbeta bathory | 19. dubna 2008 v 22:34 | Reagovat

ja jsem to neudelala...no ne...fakt!ja jsem svata

105 alzbeta bathory alzbeta bathory | 19. dubna 2008 v 22:40 | Reagovat

Ja si pro Vas prijdu,pro ty vybrany a zavedu Vas dolu do sklepeni a pak uvidime,co napisete priste....vid ewo?tak dobrou noc...krvavy zlaticka

106 Evelin Evelin | E-mail | 5. května 2008 v 20:50 | Reagovat

o tomto tema se zajimam asi 6 let takže mužu říct že každy ma maly kousek pravdy.. članek ma sice nedostatky ale jinak je moc hezky

jinak uplně souhlasim z MishaLiLindemann ma pravdu , železna pana se našla až o 100 let později a daleko od čachtic ale v te době to byl dost běžny mučici nastroj a s tou krvi to ma taky pravdu..

toto tema je hodně diskutabilni a vlastně každy muže mit pravdu jelikož se neví jak to doopravdy bylo....

jinak chvalim za hezky blog :-*

když budete někdo chtít reagovat pisněte na maila pa Evelin

107 Sartori Sartori | 30. května 2008 v 20:20 | Reagovat

Tenhle "moc peknej blog" je opsanej z krimi serveru Hradecky policejni skoly...

108 Pavlína Pavlína | 7. června 2008 v 12:02 | Reagovat

Dan je vyjebaná sračka

109 Janča Janča | E-mail | 24. června 2008 v 16:51 | Reagovat

moc hezky udělané stránky,pár chybných informací,ale jinak perfektní!Jen tak dál:)

110 Lucy Lucy | 21. července 2008 v 13:51 | Reagovat

Pavlina: hele mile zlato laskave tu nenarazej do nekolika lidi, kazdy ma jiny nazor tak mu ho neber ... hadky sou zbytecne nemyslis?

111 Simča Simča | 23. července 2008 v 19:11 | Reagovat

podle knihy Alžběta Báthory byla vražedkyně ,ale podle FILMU BATHORY je to jen nevinná oběť vraždí ůplně někdo jiný a Turzo je ten co ji velice miloval ale Báthoryová ho neměla ráda protože si myslela že šel jen po jejím majetku. rači si přečti knihu a koukni se na film

112 Nikey Nikey | E-mail | 23. července 2008 v 19:18 | Reagovat

jeziskote, lidi, vzpamatujte se!!blogy snad nejsou od toho, aby se na nich lidi urazeli!!!!

113 Nikey Nikey | E-mail | 23. července 2008 v 19:20 | Reagovat

jo jenom, predpokladam, ze pravdivy informace budou spis v knihach a ne ve filmu..ale pravda to byt muze... jeste - nevedela sem, ze ta zelezn apana se opravdu nasla...slysela sem, ze je to nepodlozene!!

114 denny denny | 5. srpna 2008 v 15:32 | Reagovat

pavlínko chtěl bych s tebou souložit, moc se mi líbí tvá povaha a chtěl bych tě svlíknout do naha:-)

115 Metamfetamine Metamfetamine | E-mail | 17. srpna 2008 v 10:54 | Reagovat

Blog je sice uplne super, ale andelickovia tento clanok o alžbete bathoryovej je trosku viac neuplny ... predtym by si asi trebalo zohnat viac literatury na nastudovanie .... nie to opísat z ineho serveru ako viac veci čo sa tu najdu....

116 Metamfetamine Metamfetamine | E-mail | 17. srpna 2008 v 10:55 | Reagovat

nic proti cechom, mame vas radi......ale nepripisujte si film BATHORY ako český film hej??? trosku to viac nasere ako čítam niektoré internetové stránky.....

117 Alena Alena | 7. září 2008 v 20:11 | Reagovat

Ten článek se skládá většinou ze samých nesmyslů. Nebudu je tady všechny vypisovat, je jich fakt hodně. Někdo se tady kasá tím, že četl knihu Čachtická paní a všechno je mu hned jasný. Já jsem si na tohle téma musela přečíst knih hned 6, abych se dopátrala nějakému výsledku a udělala si svůj osobní názor. A nebyly to zrovna romány od Nižnánského, Štiavnického a podobně. Nestačí číst jen o Alžbětině osobě, chce to prostudovat i historii té doby, jak to chodilo v jiných částech země. Neexistuje jediný dokument, který by ukazoval na to, že Alžběta je vrah. V článku se píše, že řada autorů a badatelů jí připisuje 3000 obětí. Já vím jen o jednom - o Andreji Štiavnickém, který tohle číslo obhajuje. Ale to je k smíchu, když vezmu, že jen Čachtice měly v 16. století, v době, kdy tam Alžběta žila, 600 obyvatel. Nevím, jak na tohle číslo přišel, každopádně nemá logiku. V žádném dokumentu se nepíše, že by Alžběta vraždila (snad jen ve výpovědích svědků, jejichž výpovědi byly získány mučením a i tam je většinou zmínka o tom, že Alžběta krutě trestala). Pro mě je Alžběta moc zajímavá a odvážná postava, která si ve mě vzbuzuje jakýsi respekt.

118 Loreleis Loreleis | E-mail | 16. září 2008 v 19:36 | Reagovat

Dovolte mi, abych se i já zapojila do Vaší debaty. Narozdíl od Aleny si nemyslím, že Alžběta byla milá paní. Pokud byste totiž opravdu prostudovali dostatek literatury a šli i do historických souvislostí (bez nich není možné tuto postavu OBJEKTIVNĚ posoudit), došli byste k závěru, že Alžběta byla vražedkyně. Je jedno, jestli zabila 600 nebo 3000 dívek, protože smrt každého člověka je tragická a čísla moc neříkají a už vůbec nepopisují utrpení člověka, který se dostal této paní do rukou. Důležité je, že v rodu Alžběty se sadismus vyskytoval velmi často, často i u žen. Tendence k takovýmto sex. odchylkám jsou částěčně dědičné a pokud si uvědomíte, že docházelo často k svazkům bezi příbuznými, byl pravděpodobně tento rodový prvek takovýmito svazky jen upevněn ( známá sadismem je i teta Alžběty Klára Bathory).

Je fakt, že je potřeba vidět problém v širších souvislostech, v tom dávám Aleně zapravdu. Na druhou stranu, pokud bylo i v jiných částech země standard týrat poddané, neznamená to, že šlo o normální a všechní věc. Král Matyáš několikrát apeloval na to, aby byla Alžbeta souzena a  popravena. Jen díky jejím kontaktům se podařilo věc zdržovat tak dlouho, dokud nezemřela v domácím vězení.   Docela kvalitní info najdete zde http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_B%C3%A1thory. Jinak měla 3 děti  - Pavel (1598-1633) byl vysokým stoličným hodnostářem, dcera Anna manželkou hlavního kapitána zadunajských vojsk Mikuláše Zrínského (1580-1622) a Kateřina manželkou zemplínského župana Jiřího Drugetha. Jinak strýc Alžběty to dotáhl i na polského krále, takže patřila opravdu k velmi vysoké šlechtě. Pokud proti mému "podání" máte nějaké námitky podložené historií, klidně se ozvěte, ráda se dozvím něco nového.

119 ...... ...... | 4. října 2008 v 15:32 | Reagovat

no tak to zas tak nehrot

120 Alzbeta Bathory Alzbeta Bathory | Web | 8. října 2008 v 11:46 | Reagovat

Halo, ono s temi koupelemi v krvi to az zas tak velka bachorka byt nemusi viz. http://cachtickapani.cz/koupani-v-krvi.html

121 blaancz blaancz | 24. října 2008 v 22:36 | Reagovat

no jak tak koukam tak evicka je asik stara mreca ptz kdysi davno zila v tej dobe a moc dobre vi objektivni info...a pavlinka si rovnou hraje na slechticnu Bathory...nj pekne ste to tady slecny rozjeli to se vam musi nechat...takhle vtipny lidi uz sem dlouho nepotkala:D nikdo bohuzel nemuze vedet jak to tenkrat presne bylo...uz jen tim ze to bylo pred strasne dlouhou dobou a lidi si leccos primyslej a navic to byla doba kdy se upalovali zensky jako carodejnice kvuli uplnym hovadinam...kazdej ma o tom svoji predstavu...tak se slecny samozrejme vyjadrete ale nestekejte tady na sebe jak cubky:DDDD ale fakt ste me rozesmali:DD

122 Beruska Beruska | 27. května 2009 v 12:41 | Reagovat

Cauky jak by se mohla najit ta zelezna panna,kdyz ju znicly??? hahaha

123 Beruska Beruska | 27. května 2009 v 12:42 | Reagovat

PS. parodn ZNICILY

124 Beruska Beruska | 27. května 2009 v 14:58 | Reagovat

No ja myslim,ze se v te krvi mohla koupat,protoze se dala zredit s vodou...v tom pripade by nepotrebovala tolik litru krve,ze jo? :-)))

125 Beruska Beruska | 29. května 2009 v 12:00 | Reagovat

A nekdo napsal,ze pry jich nemohlo byt tak moc (tech zavrazdenych divek) za pry Cachtice mely jen 600 obyvatel...ale ona je nebrala jen od tam,ale i z moravy,cech,rakouska atd.
a za jeji cely zivot,myslim,ze toho stihla az moc...dejme tomu,ze zacala ve 20 letech,potom na to mela 34 let! takze jich klidne mohlo byt 3 000 i vic...

126 Beruska Beruska | 29. května 2009 v 12:15 | Reagovat

PS. mucil i jeji mazel...takze zacla urcite brzo...a mucila vsude kde byla ne jen v Cachticich...

127 Já | 8. července 2009 v 1:20 | Reagovat

MY víme co je to zač. ¨Byla naše předkyně. A víme jaká doopravdy byla!!! 3000 vražd nemohla mít na svědomí. protože vědecky doloženo by nemohla zavraždit 3000 lidí. I když je mi jasné že mi nikdo nebude věřit že je to moje předkyně,ale je to tak. někdo jí za předkyni mít musel. a tohle mi nikdo nevimluví.

128 Já | 8. července 2009 v 1:21 | Reagovat

MY víme co je to zač. ¨Byla naše předkyně. A víme jaká doopravdy byla!!! 3000 vražd nemohla mít na svědomí. protože vědecky doloženo by nemohla zavraždit 3000 lidí. I když je mi jasné že mi nikdo nebude věřit že je to moje předkyně,ale je to tak. někdo jí za předkyni mít musel. a tohle mi nikdo nevimluví.

129 Kaatiiiaaska Kaatiiiaaska | 20. července 2009 v 17:17 | Reagovat

hele nvm pjoč se tu hádáte,je to nesmysl...jak tu někdo řekl nikdo z nás neví jak to bylo a nikdo to nikdy vědět nebude,ae můj názor na tuto stránku je takový,že je to málo obsáhle a jak tu už někdo řekl,tak Alžběta Báthory se nekoupala v krvi těch dívek, a nemučila v železné panně,jelikož železná panna jako mučící nástroj je doložen až v roce 1678 a to byla Čachtická paní už 64let po smrti...ae je možné,že tam ten nástroj byl,ae kdyby tam byl tak by se oněm dochovali zmínky,což se o něm našli zmínky až v tom roce 1678...a to že nikdo neví kolik lidí zavraždila to chápu,jelikož ona ani vraždit nemusela,co když opravdu to na ní hodili ti její poddaní??ae to se nikdo nedozví a z Čachtické paní je na vždy sadomasochistická vražedkyně...jou a pro člověka zvaného JÁ - mohla zavraždit 3000 lidí,měla pomocníky,tey prý je měla,ae jak sem již řekla ani vraždit nemusela!!mějte se lidi a nehádejte se už nemá to cenu;)

130 David David | E-mail | 26. července 2009 v 23:17 | Reagovat

Táhněte Alžběta Bathory nebyla vrah!!! Ale chytrá a hezká žena na kterou se vše svedlo,a ani to ne!!!! V té době takové tresty byly normální jako  pálení sekání za krádež a je napsáno že některé oběti přežily!!!!! A proč teda nevypovídali před soudem???protože se nic nestalo a to vše skrz palatina Thurza ten za to může chvešchno u soudu posral-svědky hned nechal popravit a Alžběta u soudu vůbec nebyla aby se mohla chránit!!!! nazdar

131 pavlinicee pavlinicee | 8. ledna 2010 v 4:55 | Reagovat

hahaha no,tak na takový krávy jsem dlouhonenarazila.Kundy jedny se tu hádáte kdo je lepší????Řeknu Vám to, tak MEGA OBR PÍČI jste obě.Papapaapa Vaše obdivovatelka XXX[1]:

132 Luci Luci | 6. dubna 2010 v 16:34 | Reagovat

[130]:David
Souhlasim......!!!

I kdyby to tak nebylo tak se stejně nikdy nedovíme jak to bylo, mohla bejt klidně vrah, ale klidně taky vůbec nemusela bejt vina!!! Takže se broberte!!!

133 Petr Petr | 5. ledna 2015 v 9:55 | Reagovat

Lidi jsou fakt neskutecne hloupi. Zamenujete skutecnost s romany a vybajenymi legendami. Historicka skutecnost je takova, ze Bathoryova byla obvinena z tyrani a vrazd podannych (povesti o koupani v krvi, zelezna pana a podobne vznikly az po sto letech po jeji smrti). Nebylo ji umozneno se soudu ucastnit a obhajit se a vlastne se soud ani nevedl proti ni, ale jen proti jejim udajnym pomocnikum. Neexistovaly zadne realne dukazy, jen vypovedi svedku, ktere byly ziskany na mucidlech a mimo jine se v nich pravilo, ze se promenovala v kocku o cemz se tehdy verilo, ze to prokazuje spojeni s dablem a take, ze usilovala o kraluv zivot, coz by zas podle tehdejsiho prava znamenalo, ze by jeji majetek propadl krali. I na zaklade takto ziskanych "dukazu", tehdejsi soud dospel k tomu, ze obeti bylo 37 az 80. Ani v tom vysetrovatele provadejici muceni nebyli navzajem za jedno. Vysetrovani a soud byl bleskovy, probehl v peti dnech a "dukazy", tedy ti co se priznali byli okamzite popraveni.

Je nutno si uvedomit, ze tehdejsi populace byla nepocetna, vetsina uzami byla divocina, tehdy nebyly miliony lidi. Navic tehdejsi doba byla zvlaste krusna, valka s turky, epidemie, hlad a bida, lidi bylo velmi malo. Kdyby pozabijela 3000 panen tak vylidni rozsahla uzemi, pravdepodobne ani tolik lidu nemela k dispozici a vztahnout ruku na podanne jineho slechtice nemohla, na to bylyi vsichni haklivi, poddani byli cenny majetek a to by si nikdo nenechal libit a zustaly by o tom historicke zaznamy. Neexistuji zadne dukazy, tehdejsi ani archeologicke, ktere by dokazovaly, ze by se delo neco mimoradneho mimo tehdejsi normy. Jen na mucidlech vynucena doznani, ktera vysi ve vzduchoprazdnu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama